Vanliga frågor

På den här sidan hittar du svar på en lång rad vanliga frågor om våra resor, bland annat om bokning och betalning, avbokning och olika rutiner.  

Allmänt

Är Akademiska Resebyrån medlem i danska Rejsegarantifonden?   
Ja. Akademiska Resebyrån ApS är medlem i Rejsegarantifonden under registreringsnumret 1779.

Var ligger Akademiska Resebyrån?   
Akademiska Resebyrån finns på:
Frederiksborggade 15, 3. sal
1360 Köpenhamn K

Hur kontaktar man Akademiska Resebyrån?   
Använd vårt kontaktformulär eller skriv ett mail till oss på info@akademiskrejsebureau.dk. Du är också välkommen att ringa till oss på +45 33 32 32 65. Våra öppettider är måndag till fredag 11-15.

Till vilka länder erbjuder Akademiska Resebyrån resor?   
Akademiska Resebyrån har bland annat resor till Ryssland. Se vår resekalender för aktuella resor.   

Måste man vara akademiker för att resa med Akademiska Resebyrån?   
Nej. Akademiska Resebyrån ställer inga krav på resenärernas bakgrund. Alla är välkomna att resa med oss. Vi kräver dock att alla våra reseledare har en akademisk bakgrund och expertkunskap om resmålet. 

Vem är reseledaren?   
På resor med Akademiska Resebyrån finns alltid en svensktalande akademiker med som expertreseledare. Namnet anges alltid för varje resa. 

Varför heter ni Akademiska Resebyrån?   
Fröet till Akademiska Resebyrån såddes på danska Folkeuniversitetet, då de två grundarna, som höll i föreläsningar tillsammans, fick förfrågningar från kursdeltagarna om det inte skulle vara möjligt att kombinera föreläsningarna med resor. Dessa ”studieresor” blev en succé, och tanken om att skapa en resebyrå med ”akademiskt” innehåll och med ämnesexperter som reseledare, tog form. Vi som driver och arbetar med Akademiska Resebyrån har alltid förhoppningen att en resa med oss ska vara en innehållsrik och lärorik upplevelse, inte helt olik en kurs på exempelvis Folkeuniversitetet. Läs mer om Akademiska Resebyrån här.

Anmälan

Hur anmäler jag mig till en resa?
När du hittat en resa som du vill följa med på, klickar du på ”Boka”. Sedan följer du bara anvisningarna.  

Kan man reservera platser?
Det är inte möjligt att bara reservera platser på en resa. Det är först när du betalat in depositionsavgiften som det finns en platsgaranti. 

Måste man betala tillägg om man reser ensam?
På alla våra resor är det standard att personer som anmäler sig ensamma tilldelas ett enkelrum. Dessvärre är det alltid så att hotellen kräver extra betalt för enkelrum, och därmed tvingas även vi som resebyrå att sätta ett högre pris på resor med enkelrum. Enkelrumspriset hittar man under respektive resa.  

Vad händer efter att jag anmält mig?
Efter att du anmält dig till en av våra resor skickar Akademiska Resebyrån ett brev med bekräftelse till dig. Brevet innehåller en faktura på depositionsbeloppet, våra affärsvillkor samt programmet för resan i fråga. Depositionsavgiften ska betalas inom sju dagar. I och med att depositionsavgiften är betald har du också bekräftat ditt deltagande i resan. Depositionsavgiften är aldrig återbetalningsbar.

Jag har gjort en anmälan, men jag har inte hört något från er. Vad händer?
Det kan gå upp till en timme från det att du har gjort din anmälan till att vårt system skickar ut en bekräftelse via mail. Om du har anmält dig till en resa men inte betalat in depositionsavgiften i samband med att du fyllde i anmälningsformuläret, får du ingen automatisk bekräftelse, och det kan då gå upp till 48 timmar innan vi hör av oss, efter att du skickat in anmälan.    

Tillköp av kvällsarrangemang
På flera av våra resor erbjuder vi tillköp av olika programpunkter, utflykter och/eller kvällsarrangemang. Om de specifika tillköpsmöjligheterna framgår av programmet när du anmäler dig, kan du ange i kommentarsfältet vilka tillköp du önskar göra. Om de inte framgår specifikt av programmet, kommer erbjudanden om tillköp och kvällsarrangemang att skickas till alla deltagare i ett separat informationsbrev före avresan.  

Observera att det inte är på alla resor med Akademiska Resebyrån som det finns möjlighet till tillköp och kvällsarrangemang. 

Avbokning

Är anmälningen bindande?   
Genom att betala in depositionsavgiften bekräftar du ditt deltagande i resan. Depositionsavgiften återfås inte. 

Hur gör man för att avboka en resa?    
Alla avbokningar ska göras skriftligen till Akademiska Resebyrån på info@akademiskrejsebureau.dk

Betalar Akademiska Resebyrån tillbaka något belopp vid avbokning?
Vid avbokning av en resa betalar Akademiska Resebyrån inte tillbaka något belopp, vare sig helt eller delvis. Det gäller bland annat depositionsavgiften, restbelopp, tillköp, kvällsarrangemang eller visumkostnader. 

Avbeställningsskydd  
Akademiska Resebyrån rekommenderar alla gäster att teckna ett avbeställningsskydd. Utan avbeställningsskydd kan man inte få tillbaka några pengar om man får förhinder och inte kan resa, till exempel på grund av sjukdom. Om du inte har ett avbeställningsskydd kan ett sådant tecknas via Akademiska Resebyråns samarbetspartner Europeiska ERV. Mer information om detta skickar vi i bekräftelsebrevet efter att vi mottagit din anmälan. 

Kan en resa överlåtas på en annan person?   
Om du inte själv kan delta i en resa som du anmält dig till, har du möjlighet att överlåta den på en annan person. Önskemål om överlåtelse, inklusive namn på den som du vill överlåta resan till, ska meddelas Akademiska Resebyrån skriftligen via info@akademiskrejsebureau.dk. Om namnet inte kan ändras utan att avgifter tillkommer, till exempel för flygbiljetter, kommer dessa kostnader att läggas på den ursprungliga kunden. Vid överlåtelse tar vi dessutom ut en administrationsavgift på 500 kronor per person, som betalas av den ursprungliga kunden. Vid överlåtelse är det den nya resenären som ansvarar för betalning av eventuella restbelopp. Akademiska Resebyrån förbehåller sig rätten att säga nej till en överlåtelse.

Inställd resa
I sällsynta fall kan Akademiska Resebyrån bli tvungen att ställa in en resa. Om detta sker, erbjuds du en ersättningsresa eller att få hela det inbetalade beloppet tillbaka. Akademiska Resebyrån står inte för eventuella utgifter som du haft som inte rör Akademiska Resebyrån direkt, till exempel för försäkring, förnyelse av pass, förutbetalda transportkostnader eller hotell.  

Betalning

Hur betalar jag för resan?
Du kan bara betala resan med inbetalningskort.

På alla bokningsbekräftelser finns ett BetalingsID längst ned. BetalingsID motsvarar den nummerrad som används vid betalning via inbetalningskort. BetalingsID är alltid +71< och därefter en rad nollor, samt ett individuellt referensnummer. Kreditornumret är alltid +87005054.

Hur mycket ska jag betala i depositionsavgift?
Depositionsavgiften är som lägst 3 000 kronor per person. Depositionsavgiften återbetalas inte.

När ska man betala depositionsavgift?
Depositionsavgiften tas ut i samband med att du anmäler dig till resan, och du betalar den via banköverföring.  

Genom inbetalning av depositionsavgiften bekräftar du ditt deltagande i resan. Om du inte betalar in depositionsavgiften i rätt tid, kommer Akademiska Resebyrån inte att kunna garantera dig plats på resan.   

När ska restbeloppet betalas?
Sista betalningsdatum för restbeloppet är två månader före avresedatum.  Om resan bokas mindre än två månader före avresedatum, ska hela beloppet betalas in i samband med att du anmäler dig till resan.

Skickas en ny faktura ut på restbeloppet?
Nej.  Den bokningsbekräftelse som skickas ut inför betalning av depositionsavgiften gäller även för restbeloppet.   

Betalning för tillköp och kvällsarrangemang
Om inga tillköp erbjudits eller valts i anslutning till resan, kommer en separat faktura att skickas ut för tillköp och kvällsarrangemang. Sista betalningsdatum för sådana arrangemang anges på fakturan.   

Betalning för visum
Visum ingår inte i resans pris. Om visum krävs för en resa kommer kostnaden för detta att tas ut separat. 

Resan

Krävs det visum för resan?
För vissa av våra resmål krävs visum, till exempel Ryssland, Uzbekistan och Etiopien. Akademiska Resebyrån informerar alltid om huruvida visum krävs eller ej.

Läs mer om visum

När skickas mer information om ut?
Ett fylligt informationsbrev skickas ut till alla deltagare ca en månad före avresa. I detta brev informerar vi om var och när man ska vara på plats på avresedagen. Brevet innehåller också information om flyget samt annan praktisk information om resan.

Hur hittar man flygtiderna?
De konkreta flygtiderna anges i det informationsbrev som skickas ut ca en månad före avresa. Om du vill veta flygtiderna tidigare, är du välkommen att kontakta Akademiska Resebyrån. Vi reserverar oss för ändringar beträffande de flygtider vi informerar om innan informationsbrevet skickas ut en månad före avresa, och vi avråder från att man planerar med utgångspunkt från sådana flygtider. Anledningen till att vi inte anger flygtiderna på vår hemsida, och att vi reserverar oss för ändringar när det gäller flygtider som vi informerar om tidigare än en månad före avresan, är att det ofta händer att flygbolagen ändrar sina avgångstider eller helt enkelt ställer in vissa avgångar.    

När får jag min flygbiljett?
Inga fysiska flygbiljetter skickas ut före resan; alla flygbiljetter är elektroniska.

När ska man vara på flygplatsen?
Eftersom alla våra resor är gruppresor, har vi alltid en fast tid då gruppen träffas på flygplatsen och checkar in tillsammans, normalt sett två timmar före avgång. Slutgiltig information om vilken tid gruppen ska träffas skickar vi ut i informationsbrevet en månad före avresa.   

Vad ska jag ha med mig till flygplatsen?
Det enda som krävs är pass. Alla övriga dokument som krävs för resan tar vår medarbetare med till flygplatsen. Om du reser från Stockholm skickar vi den nödvändiga informationen till dig.

Var träffas gruppen på flygplatsen?
Den exakta mötesplatsen på Köpenhamns flygplats anges i informationsbrevet en månad före avresa.

Från vilken flygplats reser gruppen?
Alla våra resor utgår från Köpenhamns flygplats.

Finns det en svensktalande reseledare?
På alla våra resor har vi svensktalande expertreseledare med akademisk bakgrund.

Genomförs hela resan på svenska?
Vid möten med lokala personligheter eller vid rundvisningar med lokal guide kan det hända att guidningen inte är på svenska. Den svensktalande expertreseledaren översätter och sammanfattar det som sagts för dem som så önskar.  

Finns det krav på att man har en reseförsäkring?
För vissa av våra destinationer krävs att man kan visa upp en giltig reseförsäkring för att man ska få visum. Det gäller bland annat Ryssland. Vi rekommenderar dock samtliga våra resenärer att se till att de har en reseförsäkring som är giltig under resan. 

Akademiska Resebyrån rekommenderar också samtliga resenärer att teckna ett avbeställningsskydd
Om du saknar reseförsäkring eller avbeställningsskydd kan du teckna sådana försäkringar via Akademiska Resebyråns samarbetspartner Europeiska ERV. Mer information om detta får du i det brev som vi skickar som bekräftelse på din anmälan.